fredag 26 augusti 2011

Baka baka Butterkaka!

Idag har jag provat att baka butterkakor för första gången! Gick bra, de kanske inte blev de vackraste.. men men.. i vanliga fall brukar man göra som om man ska göra bullar dvs skär i ca 3 cm skivor och lägger brevid varandra. Jag hittade ett recept där man rullade ihop degen men ringlade den i en form och skar en skåra i och fyllde med vanniljkräm. Ni får se här...Jag gjorde dubbel sats och gjorde en med kanel i...

Det här behöver du :
25 gram jäst
2 dl mjölk
1 krm malen kardemumma
50 gram rumsvarmt smör
½ dl flytande honung
6-8 dl vetemjöl

Fyllningen :
50 gram rumsvarm smör
½ dl strösocker
1 msk marsankrämspulver
2 tsk vaniljsocker

Ca 2 – 2½ dl färdigvispad marsankräm att spritsa i skåran.

GÖR SÅHÄR :
Ta fram smöret så det hinner bli rumsvarmt, både till degen och fyllningen. Smula ner jästen i en degbunke. Värm mjölken till 37 grader, fingervarmt tillsammans med kardemumman. Rör ut jästen med mjölken. Tillsätt smöret, honungen och de mesta av mjölet. Arbeta ca 10 min till en smidig deg. Låt jäsa ca 45 min. Ta upp på mjölat bakbord. Kavla ut degen i en avlång rektangel ca 50-60 cm lång och 15-20 cm bred. Rör ihop ingredienserna till fyllningen och bred ut över hela degen. Rulla ihop den, precis som när du gör vanliga kanelsnurror. Vira hela rullen som en stor spiral och lägg över i en rund springform, gärna med löstagbara kanter. Du kan klippa ut ett runt bakplåtspapper och lägga i botten så riskerar du inte att den fastnar. Låt jäsa övertäckt med bakduk ca 30 min. Skär med vass kniv en djup skåra, runt hela vägen in till mitten. Fyll skåran med marsankrämen. Ett tips är att använda en sprits. Strössla över pärlsocker. Grädda i 175 grader ca 1 timme.



Skär en skåra och fyll med vaniljkrämen





När kakan svalnat lite ringla över glasyren! Blanda florsocker och vatten till lagom konsistens.



1 kommentar:

Skicka en kommentar